Schilderingen in natte kalk
De frescotechniek bestaat uit schilderen op een vochtig medium, zoals nog nat pleisterwerk. Voordat de kalk wordt aangebracht tekent de kunstenaar met houtskool de afbeelding op de arricio,een grof gedroogde pleisterlaag op de wand. Na het aanbrengen van de natte kalklaag, schemert deze tekening nog door de witte kalk heen. Vervolgens wordt het fresco aangebracht.
In tegenstelling tot het schilderen in fresco wordt schilderen in secco op droog pleisterwerk gedaan. Daarbij worden de pigmenten in een bindend medium opgelost, zoals ei (gelijksoortig als bij tempara). Een tussenvorm, waarbij het gedroogde pleisterwerk met vocht verzacht wordt voordat de pigmenten worden aangebracht, heet wel mezzo-secco.
Het verschil tussen deze twee technieken is dat het bij fresco het natte pleisterwerk, terwijl het droogt, de pigmenten van het schilderij absorbeert, terwijl de verf bij de in secco techniek op het pleisterwerk blijft liggen.
Hoogstraten werkt meestal in secco , dit heeft nog steeds de authentieke uitstraling van de fresco zoals wij die allemaal kennen, maar met de kwaliteit en snelheid de hedendaagse tijd.